Logo-ontwikkelingen onder invloed van nieuwe media
Je bedrijf heeft een elevator-pitch van 1 minuut, een twitterprofiel van 50 tekens en je logo dient tegenwoordig in een klein vierkantje gepresenteerd te kunnen worden...
De jaren '60 tot '80 kenmerkten zich door vereenvoudigde, geometrische, vaak archetypische logo's. In de jaren '90 ontstond er een voorkeur voor storytelling; beschrijvende beeldmerken die lieten zien wat de organisatie doet. Daarna ontwikkelde het logo zich richting brand; gericht op identiteit, associatie en stijl.
Door de introductie van de favicon (het kleine ikoontje linksboven in de url-balk) door Google in 2009 en de opmars van Social Media en Apps wordt het tijd je logo eens onder de loep te nemen. 'People are busy, money is tight, logos must be interpreted quickly, interpretation takes time...' (www.logolounge.com)
Dus geef die grafisch ontwerper nou niet de opdracht om ook een zwart wit-versie van je nieuwe logo te maken, maar laat een icon-versie maken:
En misschien gaan we binnenkort weer terug naar de jaren '70-geometrie? Meer lezen over dit onderwerp:
psycholog.web-log.nl
logolounge.com
woensdag 2 maart 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Logo's lijken mij steeds complexer te worden. Juist door het gebruik van computerprogramma's zien we steeds meer ontwerpen in 3D. Die tendens is geloof ik begonnen bij autofabrikanten.
In die zin heeft het gereedschap van de maker grote invloed op het ontwerp. Toevallig introduceerde DSM een paar dagen geleden een nieuw logo en beeldmerk. Het oude was 'typisch' voor het oude ontwerpen; grote vlakken met een geabstraheerde geometrische (jaren '70?) figuur. Het nieuwe is een typisch voorbeeld van hedendaags computerontwerp met veel kleur en effect: http://www.kunststofonline.nl/nieuws/dsm-heeft-een-nieuw-logo-en-een-nieuw-motto.html
Hoi Willem, bedankt voor je reactie! Je hebt gelijk; die 3D-tendens is begonnen rond de eeuwwisseling. Heeft inderdaad te maken met het gereedschap van de maker, maar ook met de media. Het gebruik van full colour i.p.v. 'plat' 2 PMS-kleuren, het voorrang geven aan internet als platform, etc... Toch verwacht ik dat er een verandering gaat plaatsvinden...
Een reactie posten